Monday, September 27, 2010

Aku tidak sanggup berpisah dengan mereka di akhirat.




Hari tersebut aku telah dikongsikan dengan satu artikel dalam satu blog teman ku. Ku teliti sungguh sungguh ayat demi ayat dalam artikel tersebut. Ayat Quran ini sering ku dengar yang bermaksud:

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”. (At-Tahrim: 6)

Ya sering ku dengar ayat ini tetapi kali ini aku cuba mencari apa yang belum aku lakukan, apa yang belum aku buat perintah Allah SWT dari ayat ini. Tika itu aku terbayang wajah wajah ahli keluarga ku satu persatu, ibu yg telah pergi, ayah yang berada di alam barzah, ibu dan ayah mertua ku, adik beradik ku, sudah pasti isteri dan anak ku . Petikan artikel tersebut menjurus aku membayangkan kalau lah aku ditakdirkan berpisah dalam erti kata tidak dapat bersama dan melihat wajah mereka di dunia ini lagi, sudah pasti sesuatu yang aku tidak mahu dan tidak ingin ianya berlaku. Sebak hati ini memikirkan. Bayangkan itu sekadar perpisahan di dunia yang sementara dan cukup pendek tempuh masa nya.
Aku cuba membayangkan kalau lah perpisahan yang kekal abadi itu berlaku di akhirat sana. Rela kah? Sanggup kah? Pada tika itu tertanya dimana anak ku? dimana ibu ku? Dimana kakak ku? dimana adik ku? Atau ahli keluarga ku bertanya dimana AKU? Bayangkan pada tika tu perpisahan berlaku antara ahli keluarga. Ada yang berada di syurga dan ada yang berada di neraka. Moga dijauhkan dari azab neraka. Aku cuba merenung lebih jauh sudahkan aku menyempurnakan tanggungjawab ku menyampaikan apa yg sepatutnya aku sampaikan kepada mereka. Mengajak mereka melakukan kebaikan, menjauhkan mereka melakukan kemungkaran. Gentar hati  ini takut didakwa oleh yg dipimpin di akhirat nanti. Bimbang hati ini bila mereka tidak bersama sama beramal.

Ya kadang kadang kita berpesan dan beri ingatan kepada orang lain, tetapi lidah kita kelu dengan ahli keluarga kita, adik beradik kita tercicir dari menerima peringatan .... Ya Allah janganlah Engkau lalaikan kami untuk berdakwah dengan ahli keluarga kami. Ayuh kita renungkan siapakah kalangan ahli keluarga kita yang belum kita sampaikan dakwah ini.

JOM JADI INSAN YANG BERMANFAAT KEPADA KELUARGA KITA.

No comments:

Post a Comment