Saturday, September 18, 2010

Bersihnya Hati Ketika Kecil


Seringkali aku melihat anak remaja yang seorang ni berada di masjid setiap kali waktu solat. Bisik hati “rajin sungguh dia datang ke masjid”.  Selalu aku berdamping dengan remaja ini. Lebih menjadi tanda tanya hanya dia yang kelihatan tapi jarang sekali aku melihat ayah nya bersama mengunjungi masjid ini.
Aku masih ingat satu perbualan yang cukup bermakna dengan remaja ini.

Aku:   Pak lang perhatikan Leman (bukan nama sebenar) memang rajin datang solat berjamaah kat masjid ni

Leman:   Alhamdulillah Pak lang

Aku:   Sejak bila sebenarnya Leman mula rajin ke masjid.

Leman:   Sejak sekolah rendah lagi,  ya mula dari darjah empat lagi.

Aku:   Boleh Pak Lang tahu macam mana Leman boleh minat sangat nak pergi masjid masa tu. Macam mana boleh mula minat tu.

Leman:   Masa peringkat awal pergi masjid, ada orang Tabligh cerita kat saya banyak nya pahala solat kat masjid. Selepas dengar nasihat tu saya memang suka ke masjid.

Aku:  Habis ayah tak beri galakan ke.

Leman :  Malu nak cakap lah Pak Lang. Ayah saya tak jaga solat. Nak puasa pun susah.

Aku: …. Tergamam mendengar nya…. Dalam kepala ku berlegar beruntung nya sahabat tabligh yang menjadi ORANG PERTAMA memberitahu kat Leman besar pahala solat kat masjid. Sampai umur 22 tahun Leman masih terus ke masjid dan terlibat pula dalam kerja dakwah. Ruginya tak menjadi orang PERTAMA menyampaikan nasihat yang biasa kita sebut dan dengar tu. Tak perlu ilmu yang tinggi menggunung.

Pengajarannya:
1.       Tu lah korang. Kita ni kadang kadang tak pandang pun bebudak yang dok lari lari kat masjid. Marah pulak lagi. Macam lah si celik tu tak dak potensi.  Jadi berdakwahlah dengan kanak kanak. Hati masih bersih.
2.       Iman tidak boleh diwarisi, hidayah dari Allah …. Jgn ingat mak ayah tak ok, anak pun tak ok. Walaupun tiada galakan mak ayah, gerak hati anak kecil ini untuk ke masjid melorongkan dirinya mendapat hidayah.
3.       Nak berdakwah tak perlu ilmu yang tinggi menggunung. Yang biasa biasa kita dengar pun boleh jadi satu mesej yang cukup best bagi sesaorang. Sampaikanlah walaupun satu ayat.
4.       Kita race jadi ORANG YANG BERMANFAAT … Jadi orang PERTAMA yang mampu mencetus amalan berganda

Kini ayah Leman telah tiada di dunia ini. Moga doa Leman sebagai anak soleh akan dapat membantu ayah nya di alam sana.


No comments:

Post a Comment