Monday, September 6, 2010

AMAL APA IBARAT ABU YANG DITERBANGKAN


Kadang kadang kita cuba bayangkan bagaimana amal yang tidak berguna, bagaimana amal perbuatan mereka yang ingkar pada Allah SWT. Bayangkan abu yang ditiup angin keras pada suatu hari yang angin nya cukup kencang. Cuba bayangkan bagaimana bertaburan nya abu itu. Begitulah gambaran yang Allah SWT berikan kepada perbuatan ingkar manusia kepada Nya.

Amal sia sia ibarat abu yg diterbangkan angin kencang
"Perumpamaan orang yang ingkar kepada Tuhannya, perbuatan mereka seperti abu yang ditiup oleh angin keras pada suatu hari yang berangin kencang. Mereka tidak kuasa (mendatangkan manfaat) sama sekali dari apa yang telah mereka usahakan (di dunia). Yang demikian itu adalah kesesatan yang jauh." (Ibrahim - 18)

Kerap kali bila disebut perbuatan ingkar kita membayangkan perbuatan ingkar yang begitu extreme sekali. Tidakkah patut kita lihat bagaimana amal baik yang kita buat tetapi tidak kita lakukan dengan sempurna juga boleh tergolong dalam kategori amal yang sia sia. Bayangkan solat yang tidak kita lakukan dengan khusyu. Bayangkan sia sia nya solat pada saat kita tidak khusyu itu. Bayangkan amal yang tidak kita lakukan dengan penuh keikhlasan kerana Allah. Awas lah agar kita tidak mencipta amal yang tidak bermanfaat dalam hidup kita.

No comments:

Post a Comment